"Er moet een einde komen aan de obstructie van de Oosterweelverbinding"

kade rechteroever

 

 

Oosterweel is niet gezond genoeg. 1 miljoen per dag file, dat is peanuts:

Oosterweel strop voor onze gezondheid

De economische kosten van de gezondheidsimpact van luchtvervuiling in België zijn jaarlijks 17,7 miljard euro. Elk jaar opnieuw. Voor een land als België is daarvan minstens 50% te wijten aan verkeer en transport (de rest industrie en landbouw), 8,8 miljard euro dus.


Air pollution costs European economies US$ 1.6 trillion a year in diseases and deaths

ANNEX Economic cost of deaths from air pollution (outdoor and indoor) per country, as a percentage of GDP - WHO European Region, 2010

 

 

7 jaar geleden hebben we samen de volksraadpleging gewonnen. 60% van de deelnemende Antwerpenaren zei nee tegen het BAM-tracé. De Vlaamse regeringen bleven wel koppig vasthouden aan hun achterhaalde BAM-tracé. Dat tracé haalt het verkeer naar de stad. Met o.a. een gigarotonde naast het Eilandje, een Hollandse knoop tussen Borgerhout en Deurne en verlies van +120 hectare uniek stadsbos.

Er zijn betere alternatieven. Met een derde Scheldekruising door de haven, in plaats van door de stad, kun je de volledige Antwerpse ring overkappen.

Met het BAM-tracé wordt een gedeeltelijke overkapping beloofd, over vele vele jaren, als we braaf zijn... Dat lijkt op de belofte van 1959 van de Grote Ring Rond Antwerpen.

Na 7 jaar moeten we dus opnieuw dezelfde vraag stellen:

Willen wij dit BAM-tracé dat het verkeer naar de stad haalt?
Of willen wij een tracé dat doorgaand verkeer buiten de stad houdt?
Met een VOLLEDIGE overkapping. Zodat ALLE Antwerpenaren gezonde lucht kunnen ademen.

De regering zegt dat ze de eerste bouwaanvragen op 27 juni zal indienen. De volgende bouwaanvragen volgen in oktober 2016. Hiermee proberen ze het BAM-tracé letterlijk te betonneren. Want de regering verklaarde de uitvoering van het BAM-tracé tot Beslist Beleid. Dit om zo vlot voorbij te gaan aan de verwachte uitspraak van de Raad van State in 2017, over de onwettigheid van dit tracé.

Aanvaarden we het Beslist Beleid of vechten we samen weer tegen het BAM-tracé?

TEKEN DE PETITIE

 

 

 

 

 

Er moet een einde komen aan de obstructie van de Oosterweelverbinding. Dat zegt minister-president Geert Bourgeois. Hij reageert daarmee op de uitspraken van Wouter Van Besien. De voorzitter van Groen is ervan overtuigd dat de Oosterweelverbinding er niet komt. En dat is niet naar de zin van Bourgeois.

ATV 23-05-2016
http://atv.be/nieuws/er-moet-een-einde-komen-aan-de-obstructie-van-de-oosterweelverbinding-29407

 

Bourgeois is het beu: "Stop obstructie te voeren tegen Oosterweel"

 

Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) heeft de oppositie opgeroepen het Oosterweelproject niet meer tegen te werken. Hij benadrukte dat het project goed is voor de economie en dat stilstand een grote kost heeft. Daarmee reageert hij op Groen-politicus Wouter Van Besien, die verklaarde dat Oosterweel er vanwege heel wat verzet niet zal komen.

 
'Dit plan is goed onderzocht. We gaan ook maximaal werk maken van de leefbaarheid, met een maximale overkapping'

 

Bourgeois deed de uitspraken bij Umicore, dat recente en nakende investeringen vierde. De minister-president riep er ook andere bedrijven op te investeren, maar zei dat ook de overheid moest investeren in grote projecten.

 

Hij haalde daarbij de omstreden Oosterweelverbinding aan, die de Antwerpse mobiliteit moet verbeteren. Hij riep Europa op om soepeler om te gaan met de begrotingsregels voor het dure project en benadrukte tegelijkertijd de bijzondere mobiliteitsvoordelen voor de Kempen, waar Umicore gevestigd is.

Vervolgens gaf hij de oppositie een veeg uit de pan, waarmee hij voormalig Groen-voorzitter Wouter Van Besien van antwoord diende. Die had zichzelf en zijn partij gisteren nogmaals tegenstander van het huidige Oosterweelproject verklaard en had ook op middenveldprotest en juridische bezwaren gewezen.

"Dit is een aanslepend project", repliceerde Bourgeois. "Het niet-realiseren kost ons enorm veel, één miljoen euro per dag aan stilstaand verkeer. Deze investering van 3,5 miljard zou een enorme impuls geven aan onze economie. Ik roep dus iedereen op, ook de oppositie, om te stoppen met obstructie te voeren. Dit plan is goed onderzocht. We gaan ook maximaal werk maken van de leefbaarheid, met een maximale overkapping. Het is van bijzonder groot belang, ook voor de Kempische economie, dat de investering kan plaatshebben."

bron: Belga
Het Laatste Nieuws 23-05-2016
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2712468/2016/05/23/Bourgeois-is-het-beu-quot-Stop-obstructie-te-voeren-tegen-Oosterweel-quot.dhtml

Tags: